Lisa Torell
works
biography
other works
contact
________________________________________________________________________________________________________
Oppfunnet rom installasjon Tøyen Kulturpark / Invented Space, installation Tøyen kulturpark, Oslo Norway (2011) >
Signpost, concrete blocks and the surrounding space like benches, litterbins and tables etc, The installation encircle an area on about 400 m2 and the signpost 2 x 3 m .
From the exhibition (DIS)PLACEMENT Tøyen Kulturpark Oslo curated by Ebba Moi, Jesefine Lychr, Nils Olav Bøe, Eli Kjønsberg, Linda S. Olsen, artists: Roddy Bell, Christian Bermudez, Hanna Boyesen, Øivind Melbye, Sverre Strandberg & Arne Vinnem, Lisa Torell, Anna Widén, Theo Ågren and Tine Aamodt.
"Lisa Torell problematizes our relationship to public space. While she highlights the site's functions, she makes us go back to the history, make us see its construction - it is an invented place. She exposes the written and unwritten rules and constitutions prevailing in public places, with an interest for the signals it sends out, a combination of aesthetics, politics and structures. Places that are created for a fellowship for a common understanding and common usage. What are our expectations and beliefs about these places? What do they say to us, and how we perceive it? How it makes us behave, and how we believe we should behave?"
Text by Niklas Östholm >
TEXT ON SIGN-POST ENG/SV/NO:
This is a place where you are in the centre. You’re the one who is given freedom. In other places, circumstances can be quite the opposite. No signs, no writing, nothing at all to indicate that you’re in the wrong place, yet you can definitely feel it. Distinctly. You are surrounded by them at this very moment, they are encircling you, one by one or grouped. They are neither alive, nor dead. They’re objects.
Speaking objects. Speaking of right and wrong, of meetings between man and object, place, person and proportion. Small shall be too small for a big person, big too big for a small person, age should be separated or parallel; playground bench, playground bench, red green, red green. Red means play, green is recreation, no dangly legs and no discord. If the purpose had been another, the bench would have been higher, different. The seat-height is approximately 45-50 cm, it’s been tested; it’ll seat one, two at a push, possibly even three, but luckily it never gets that intimate.
Installation Fittja Meadow consists of a number of objects or things placed within quite a large area. We could call them ready-mades as they’re neither originals nor copies. Thanks to these objects one is able to read, categorise and geographically locate this place. This is not a meadow it is a park. Colour, placement and specification is what make is possible to interpret what kind of park it is and whom it is intended for. Or was intended for, in a fantasy of found objects, comparative archaeology, and uncertain future.
They are pre-ordered and mass-produced for town and county, galvanised, impregnated, sturdy and named. Quality assured. The greatest attribute of these objects, other than their function, is that they resemble each other. They share a generic appearance, an appearance which, above all helps you see that here, we are all no one, alike or maybe someone and the togetherness we share is neither natural, personal nor private. It is public.
..............................................................................
Detta är en plats där du är i centrum. Du är den som ges frihet. På andra platser däremot kan omständigheterna vara de motsatta. Det finns inga skyltar, ingen text, ja, faktiskt ingenting som egentligen talar om att du är på fel plats och ändå känner du av det. Mycket. Du är omgiven av dem just nu, de står runtomkring dig, ensamma eller i grupp. De är varken levande eller döda. De är objekt. Objekt som talar.
Talar om rätt och fel, mellan möten människa och objekt, plats, person och proportion. Liten ska kännas liten, för stor. Stor för stor, för liten, ålder ska separeras eller vara parallell, lekplats bänk, lekplats bänk, rött och grönt, rött och grönt. Rött är lek, grönt är rekreation, inga dinglande ben och ingen disharmoni. Om syftet varit annorlunda hade bänken varit högre, mycket högre. Sitthöjden är 45-50 cm, man sitter, en max två, men tre blir lyckligtvist aldrig intimt.
Installation Fittja Äng består av ett antal objekt eller element uppställda inom ett ganska stort område. Ready-mades skulle vi kunna kalla dem eftersom de varken är original eller kopior. Tack vare dem går det att läsa av, kategorisera och geografiskt lokalisera platsen. Det här är ingen äng, det är en park. Färg, placering och särprägel är det gör det möjligt att också förstå vad det är för sorts park och vem den är till för. Eller var till för, i fantasi om funnet objekt, jämförande arkeolog och oviss framtid.
De är förbeställda och massproducerade för stad och kommun, galvaniserade, impregnerade, slagtåliga och namngivna. Kvalitetssäkrade. Den allra största fördelen med dessa objekt förutom sin funktion är att de liknar varandra. De har ett generellt utseende, ett utseende som framförallt är till för att få dig att förstå att här är alla ingen, lika eller kanske någon och den gemenskap som vi delar är varken naturlig, personlig eller privat. Den är offentlig.
..............................................................................
Oppfunnet rom, installasjon Tøyen kulturpark
Dette er en plass hvor du er i sentrum. Du er den som gis frihet. På andre plasser kan derimot omstendighetene være motsatte. Det finnes ingen skilt, ingen tekst, ja, faktisk ingenting som egentlig forteller at du er på feil plass, og likevel kan du føle det. Veldig. Du er omgitt av dem akkurat nå, de står rundt deg, ensomme eller i grupper. De er verken levende eller døde.
De er objekt. Objekt som snakker. Snakker om rett og galt, møter mellom menneske og objekt, plass, person og proporsjon. Liten skal føles som liten, for stor. Stor for stor, for liten, alder skal separeres eller være parallell, lekeplass benk, rødt og grønt, rødt og grønt. Rødt er lek, grønt er rekreasjon, ingen dinglende bein og ingen disharmoni. Hvis hensikten hadde vært annerledes så hadde benken vært høyere, mye høyere. Sittehøyden er 45-50 cm, man sitter, en, maks to, men tre blir heldigvis aldri intimt.
Installasjon Tøyen Kulturpark består av et antall objekter eller elementer oppstilt innenfor et ganske stort område. Readymades skulle vi kunne kalle dem ettersom de verken er originale eller kopier. Takket være dem er det mulig å lese, kategorisere og geografisk lokalisere plassen. Dette er ikke noen eng, det er en park. Farge, plassering og særpreg gjør det også mulig å forstå hva dette er for slags park og hvem den er til for. Eller var til for, i fantasi om funnet objekt, sammenliknende arkeologi og uviss framtid.
De er forhåndsbestilt og masseprodusert for by og kommune, galvaniserte, impregnerte, slitesterke og navngitte. Kvalitetssikrede. Den aller største fordelen med disse objekter - utover deres funksjon - er at de likner hverandre. De har et generelt utseende, et utseende som framfor alt er slik for å få deg til å forstå at her er alle `ingen`,` like` eller kanskje `noen`, og at det fellesskap vi deler verken er naturlig, personlig eller privat. Det er offentlig.
...
.................................. ..................